Sv.Lenart.jpg

Misel

Vedno smo v Božjih rokah. Preizkušnja ni nikoli tako velika, da ne bi mogli zaupati v božjo pomoč. Bog je naš Oče in ve, česa potrebujemo.

Janez Frančišek Gnidovec

Oktober - mesec rožnega venca

 

Z mesecem oktobrom smo vstopili v mesec rožnega venca. Vabljeni k molitvi rožnega venca tako v župnijsko cerkev kot pri družinski mizi ob večerih.

 

Ljubljena slovenska hiša, tiha sredi tihih trat,

ali še spoštljivo hraniš nad vse dragi svoj zaklad?

Moli, moli rožni venec, ljubljeni slovenski krov,

zvesto nad teboj počival bo Marijin blagoslov.

Ali še visi pod križem tvojih dedov blagoslov:

lepi hišni rožni venec, priča tolikih rodov?

 

Moli, moli rožni venec, ljubljeni slovenski krov,

 

zvesto nad teboj počival bo Marijin blagoslov.

Ali še v večernih urah oče v krogu vseh otrok,

z rožnim vencem si pokrije, trde žulje trudnih rok?

 

Moli, moli rožni venec, ljubljeni slovenski krov, 

zvesto nad teboj počival bo Marijin blagoslov.

 

 

Naj nam bo v mesecu oktobru ta stara, slovenska pesem v opomin in vzpodbudo. Kdaj smo se v naši družini zbrali ob večeru k skupni molitvi te lepe, starodavne molitve v čast Materi Božji?

 

 

Naj nam bo izziv in vzpodbuda, da poživimo družinsko in osebno molitev. 


 

Kraljica venca rožnega, naj celi svet ti hvalo da!

Je človek star že ali mlad, naj rožni venec moli rad!

Kraljica venca rožnega ima v naročju Jezusa,

pa v rokah rožni venc drži, želi, da molijo ga vsi.

Molitev lepa za vsak dan, le moli rad jo, o kristjan.

Priložnosti dovolj imaš, da z njo Mariji hvalo daš.

Ko zapustijo te moči, in ko ti odreko oči,

svet rožni venec še lahko boš molil vdano in lepo.

Če rožni venc boš molil rad, dobil boš milost vsakikrat;

Marija te ljubila bo, sprosila sveto ti nebo.

 

Rožni venec je katoliška molitev in ima v molitvi Cerkve posebno mesto. Rožni venec (tudi roženkranc ali molek) je tudi venec jagod na vrvici, ki se uporablja pri molitvi.

 

Molitev rožnega venca se je razvila kot nadomestilo za molitev 150 psalmov iz Svetega pisma, saj neuki ljudje niso znali brati. Izoblikovala se je ob koncu 16. stoletja in je obsegala 3 dele po 50 Zdravamarij (z nekaj dodatnimi molitvami). Ta oblika je ostala nespremenjena do konca 20. stoletja, ko je papež Janez Pavel II. dodal še četrti - svetli del.

 

 

Molitev Rožnega venca

 

Rožni venec govori o Kristusovi skrivnosti. V litanijah to molitev celo imenujemo sveti rožni venec. To pa zato, ker se v njej poglabljamo v samo skrivnost Božje prisotnosti v našem življenju. Zgodovina in izvor rožnega venca se ujemata s staro prakso menihov in posvečenih oseb, da so molili psalme. S temi psalmi je bil prepleten vsakdan posvečene osebe. Sčasoma se je razvila molitev 150 zdravamarij in 30 očenašev, številka 150 ustreza enakemu številu psalmov v Svetem pismu. Rožni venec je razdeljen na tri temeljne dele. Veseli, žalostni in častitljivi. Sveti oče, sveti Janez Pavel II., je dodal tem delom še svetli del rožnega venca. Rožni venec je molitev ponavljanja, saj kar 50 ponovimo eno molitev zdravamarija v enem samem delu rožnega venca. Zdi se, da se to ne ujema z mislijo sodobnega človeka. Toda molitev rožnega venca ni podajanje informacij, je ustvarjanje Božjega okolja, v katerem mi lahko Bog zelo osebno spregovori. Rožni venec, ki je najbolj razširjen, so zelo spodbujali bratje dominikanci. Poznamo še druge oblike te molitve: serafinski rožni venec, rožni venec Božjega usmiljenja in druge. Danes je rožni venec molitev mnogih laikov in družin. Obenem pa je postal skupna molitev vse Cerkve, kraj, kjer se različni stanovi v Cerkvi srečamo.

Ob poplavi duhovnih tehnik, ki zasužnjujejo, ker grobo in nesvobodno preoblikujejo našo dušo, spoznavamo rožni venec kot blago šepetanje skrivnosti Gospoda, ki po Mariji vstopa v naše srce. Rožni venec nam pomaga, da na poti upodabljanja po Kristusu rastemo naproti cilju, ki je svetost. 'Najpomembnejši razlog za ponovno odkritje in poživitev molitve rožnega venca je poklicanost vseh k svetosti. »Potrebujemo krščanstvo, ki se bo odlikovalo predvsem po umetnosti molitve«. Krščanska občestva naj postanejo »pristne šole molitve« v novem tisočletju. (Iz Apostolskega pisma: Rožni venec Device Marije, papeža Janeza Pavla II.)                                                                                                       

Vir: www.marija.si


1. Veseli del (molimo ob ponedeljkih in sobotah)

 

Apostolska veroizpoved. Oče naš. Trikrat Zdrava Marija s prošnjami:

 

ki nam poživi vero;

 

ki nam utrdi upanje;

 

ki nam vžgi ljubezen.

 

Slava Očetu.

 

Oče naš. Desetkrat Zdrava Marija. Slava Očetu, s skrivnostmi:

 

ki si ga Devica od Svetega Duha spočela;

 

ki si ga Devica v obiskovanju Elizabete nosila;

 

ki si ga Devica rodila;

 

ki si ga Devica v templju darovala;

 

ki si ga Devica v templju našla.

 

 

2. Svetli del (molimo ob četrtkih)

 

Apostolska veroizpoved. Oče naš. Trikrat Zdrava Marija s prošnjami:

 

ki nam daj duha pokorščine;

 

ki nam daj srečo uboštva;

 

ki nam podeli milost čistosti.

 

Slava Očetu.

 

Oče naš. Desetkrat Zdrava Marija. Slava Očetu, s skrivnostmi:

 

ki je bil krščen v reki Jordan;

 

ki je v Kani Galilejski naredil prvi čudež;

 

ki je oznanjal Božje kraljestvo;

 

ki je na gori razodel svoje veličastvo;

 

ki je postavil sveto evharistijo.

 

 

3. Žalostni del (molimo ob torkih in petkih)

 

Apostolska veroizpoved. Oče naš. Trikrat Zdrava Marija s prošnjami:

 

ki nam utrdi spomin;

 

ki nam razsvetli pamet;

 

ki nam omeči voljo.

 

Slava Očetu.

 

Oče naš. Desetkrat Zdrava Marija. Slava Očetu, s skrivnostmi:

 

ki je za nas krvavi pot potil;

 

ki je za nas bičan bil;

 

ki je za nas s trnjem kronan bil;

 

ki je za nas težki križ nesel;

 

ki je za nas križan bil;

 

 

4. Častitljivi del (molimo ob sredah in nedeljah)

 

Apostolska veroizpoved. Oče naš. Trikrat Zdrava Marija s prošnjami:

 

ki nam vodi naše misli;

 

ki nam vodi naše besede;

 

ki nam vodi naša dejanja.

 

Slava Očetu.

 

Oče naš. Desetkrat Zdrava Marija. Slava Očetu, s skrivnostmi:

 

ki je od mrtvih vstal;

 

ki je v nebesa šel;

 

ki je Svetega Duha poslal;

 

ki je tebe, Devica, v nebesa vzel;

 

ki je tebe, Devica, v nebesih kronal.

 

rozni venec

 

Nastanek in razvoj rožnega venca

Ni še daleč čas, ko je kar ve­ljalo prepričanje, da je začetnik molitve rožnega venca sv. Do­minik, ustanovitelj dominikan­skega reda. Danes je znano, da so ti redovniki veliko napravili za širjenje rožnega venca, njegov začetek pa je precej starejši.

 

 Molek

Izvor besede rožni venec je precej negotov. Nekateri so mnenja, da izhaja iz sanskrta "japamala", kar pomeni latin­sko corona. Ta pa pomeni tako zbirko oziroma venec rož kakor tudi zbirko molitev. Tako naj bi corona pomenila splošno vsako molitev, pri kateri se ponavljajo določeni molitveni obrazci in se to ponavljanje šteje na jagode (kamenčke), nabrane na vrvici. Zato corona (venec) večkrat po­meni tudi molek, to je jagode, nabrane na vrvici in štetje mo­litev. Zaradi tega imenujemo naš rožni venec tudi molek. Na­čin moIitve s ponavljanjem istih kratkih molitvenih obrazcev ali vzklikov je obče človeški in ga zato ne poznamo samo v krščan­stvu, temveč tudi v nekrščanskih verstvih (hinduici, muslimani). Nikakor ne gre zgolj za zunanje ponavljanje, temveč za globoko osebno doživljanje in poglab­Ijanje ob določenem besedilu. To naj se dotakne človekovega srca in prepoji mišljenje. Vrvico z jagodami (molek) za štetje mo­litev so najprej uporabljali puš­čavniki na Vzhodu, od tam pa je prišla ta navada tudi na Zahod.

 

Paternošter

Najpogostejša molitev, ki so jo puščavniki in pozneje menihi molili in ponavljali, je očenaš, latinsko Pater noster.

V desetem stoletju so menihi po samostanih, zlasti v samosta­nu Cluny navdušeno molili 150 psalmov, ki so jih razdelili na tri petdesetice (50, 100, 150). Za brate, ki se niso udeležili molitev psalmov v koru (tudi zaradi ne­pismenosti), je bilo določeno, da molijo namesto psalmov (bre­virja) po 50, 100 ali 150 očena­šev. Te so šteli po jagodah na vr­vici, ki so jo imenovali paternoster. V francoskem samosta­nu Cluny je bilo tudi določeno, da mora vsak redovnik za vsa­kega umrlega člana skupnosti darovati sveto mašo, vsak re­dovnik neduhovnik pa zmoliti 50 psalmov ali očenašev. V re­dovnih skupnostih templarjev je bilo določeno, da morajo vsi redovniki za vsakim umrlim v skupnosti sedem dni moliti po 100 očenašev na dan.

 

Marijin psalterij

V 12. stoletju se je začela širi­ti molitev Zdrava Marija. Tudi verniki so radi molili določeno število zdravamarij po 50,100 in 150, kar ustreza številu psalmov. Trikratno petdesetico zdrava­marij so imenovali psalterij pre­blažene Device Marije. S tem psalterijem so želeli preprosti verniki v svetu nekako posnemati molitev starozaveznih psal­mov po samostanih, da bi na ta način bili deležni duhovnih dob­rin redovnega življenja.

Delitev na desetke z očena­šem (kakor je še danes) je začel v začetku 15. Stoletja kartuzijan p. Henrik Egher. Nekaj deset let kasneje je p. Dominik Pruski, prav tako kartuzijan, pridružil vsaki desetki premišljevanje živ­ljenja in trpljenja našega Gospo­da. Najbrž se je to zgodilo v zvezi s starim običajem, da so se pri molitvi brevirja v posameznih urah spominjali glavnih dogod­kov iz Jezusovega odrešenja. Med liturgično molitvijo, brevir­jem in rožnim vencem je neka skladnost. Kakor namreč v mo­litvenem bogoslužju obhajamo skrivnosti Gospodovega in Marijinega življenja, tako se tudi v petnajstih skrivnostih rožnega venca spominjamo Jezusovega in Marijinega življenja. Tako je bilo bratom in sestram po samo­stanih, ki niso molili brevirja, ka­kor tudi vernikom v svetu skozi stoletja omogočeno, da so se ob molitvi rožnega venca poglablja­li v skrivnost našega odrešenja.

Za molitev rožnega venca so bistvene tri reči: očenaš, zdrava­marija in premišljevanje določe­nih skrivnosti. Skrivnosti za pre­mišljevanje je določenih pet­najst: pet iz Jezusovega učlove­čenja, rojstva in skritega življenja.

(veseli del); pet iz odrešilne­ga trpljenja in smrti (žalostni del); pet iz poveličanja Jezusa in Marije (častitljivi del). Posamezne skrivnosti se napo­vedo že pred očenašem. Pri nas večinoma še danes molimo tako, da vsaki zdravimariji pridajamo skrivnost posamezne desetke (tak način molitve rožnega venca je tudi v Nemčiji in Švici). Vemo pa, da sta oba načina molitve do­bra.

Vero na začetku rožnega ven­ca so začeli moliti v 16. stoletju v nemških deželah. Pri nas to tudi molimo. V Rimu je nikoli ne mo­lijo. Je pa gotovo zelo lep uvod v rožni venec. Dominikanci moli­jo za začetek molitev Pozdrav­Ijena Kraljica. V 17. stoletju so ponekod takoj po veri, pred desetkami dodali tri zdravama­rije. To predvsem v Nemčiji in pri nas. Drugod tega ne poznajo. Tu­di pri nas jih pri zasebni in skup­ni molitvi po družinah navadno opuščajo. Če bi jih hoteli ohra­niti, bi bilo zelo olajšano, če bi za vse tri dele uporabljali prošnje veselega dela za poživitev in utrditev treh Božjih kreposti: ve­re, upanj a in ljubezni. Ob koncu dostavljamo pri nas - tako tudi v Avstriji in Nemčiji - desetko za duše v vicah. Drugod te desetke ne dodajajo, pač pa ponekod molijo psalm 130: Iz globočine kličem k tebi, Gospod.

 

Širitev rožnega venca

Dominikanci so že od 13. sto­letja dalje imeli rožni venec za dediščino svojega reda in so z ve­liko vnemo razširjali to molitev. Priporočali so jo in razlagali lju­dem njeno bogato vsebino v pri­digah, duhovnih vajah, ljudskih misijonih. Povsod, kamor so pri­šli, so ustanavljali bratovščine svetega rožnega venca. V Kölnu je bila ustanovljena taka bra­tovščina že leta 1475. Papež Pij V je organiziranje bratovščin rožnega venca poveril domini­kancem. Res je bila kmalu skoraj vsa katoliška Evropa prepreže­na s temi bratovščinami. V Ljub­ljani je bila bratovščina rožnega venca vsaj že v 17. stoletju. Te bra­tovščine so bile prave šole krš­čanskega življenja, kjer so verni­ki dobivali zelo dobro duhovno in sploh krščansko vzgojo.

Molitev rožnega venca se je širila po zmagi kristjanov nad Turki pri Lepantu 1571, saj so to zmago pripisovali molitvi rož­nega venca. Na dan odločilne bitke (7. oktobra 1571) so se zbrale bratovščine rožnega ven­ca in goreče molile to molitev. V spomin na to zmago imamo v bogoslužju god Rožnovenske Matere Božje (7. oktobra). Poz­nejši papeži, zlasti Leon XIII, ki je napisal kar 16 okrožnic o rož­nem vencu, so to molitev pospe­ševali. K širjenju te molitve so prispevala tudi prikazovanja v Lurdu in Fatimi ter stiske krš­čanskega ljudstva.

Med novejšimi cerkvenimi dokumenti o rožnem vencu je treba omeniti Apostolsko spod­budo Pavla VI. O Marijinem češčenju. In to ne samo zato, ker papež opozarja na evangeljski značaj rožnega venca in njegovo povezavo z liturgično molitvijo, temveč tudi zato, ker kaže, kako se nekatere pobožnosti navdi­hujejo ob rožnem vencu. "V no­vejšem času so se izoblikovale nekatere nove pobožnosti, ki so dobile navdih iz rožnega venca. Med njimi bi radi omenili in pri­poročili tiste, ki v običajno be­sedno bogoslužje vnašajo neka­tere sestavine rožnega venca Blažene Device Marije, kot so premišljevanje skrivnosti in lita­nijsko ponavljanje zdravamarij. Te skrivnosti dobijo na ta način močnejšo osvetlitev, saj so vklju­čene v branje Svetega pisma in v homiletično razlago, obdane s trenutki tišine in poživljene s petjem. Veseli smo, ko vidimo, kako so te vaje mladinskim zdru­ženjem pomagale, da v obilnejši meri zajemajo iz bogastva rož­nega venca in ta način molitve znova bolj cenijo" (51).

Povzeto po: http://www.donbosko.si/sevnica


 

Piškotke uporabljamo za izboljšanje naše spletne strani. Z uporabo naše spletne strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke. Podrobne informacije..

Sprejemam piškotke.

EU Cookie Directive Module Information